"A virtuális valóság izgalmas világa eddig is lenyűgözött minket, de most kiderült, hogy a gyógyulásban is szerepet játszhat. Fedezd fel az új, fájdalomcsökkentő megoldások világát!"

A fájdalommal járó orvosi vizsgálatok és beavatkozások gyakran intenzív félelmet és szorongást váltanak ki a gyermekekből. Ez a helyzet azonban nem csupán a kicsiket érinti; a szülők is mélyen érintettek, és az egészségügyi szakemberek számára is komoly kihívást jelenthet. "Amennyiben a gyermek nem mutatkozik együttműködőnek, az jelentősen megnehezíti és lelassítja a biztonságos, hatékony ellátást, sőt, akár a beavatkozás sikerét is veszélyeztetheti" - figyelmeztet Székely Zsófia pszichológus, a Bethesda önkéntes programjának vezetője.
A korai, nehezen megélt élmények tartós hatással lehetnek arra, hogyan viszonyulnak az érintettek felnőttként az orvosi ellátáshoz.
Nem véletlen, hogy a lakosság ötöde tűfóbiával küzd, amely sok esetben a gyermekkori tűszúrásokhoz kapcsolódó félelemből, fájdalomból és stresszből ered.
Ennek következtében sokan felnőttkorban hajlamosak elkerülni a vizsgálatokat, vagy csupán alkalomszerűen vesznek részt rajtuk, ami jelentős egészségügyi kockázatokkal járhat.
A VR-szemüvegek révén a gyerekek olyan speciálisan gyermekgyógyászati célokra kifejlesztett programokat élhetnek át, amelyek egyszerre szórakoztatóak és gazdag ingereket kínálnak, mindezek mellett pedig erőszakmentes és megnyugtató élményeket nyújtanak. "Vérvétel alatt kulcsfontosságú, hogy a kar nyugalomban maradjon. Ilyenkor szívesen vetjük be azokat a videójátékokat, amelyekben a gyerekek gyönyörű tájak fölött repülnek, és fejmozdulataikkal kristályokat gyűjtenek. Gyógytornászaink is különféle programokat alkalmaznak a mozgás elősegítésére, ahol a gyerekek a kezüket is aktívan használják: a kontroller segítségével irányítják a játékot. Például egy teniszjáték során csukló- vagy könyökmozdulatokkal ütnek, így észrevétlenül is tornáznak" - osztja meg tapasztalatait a pszichológus.
A Bethesdai kórházban az alternatív fájdalomkezelési technikák között alkalmazott VR-szemüveg eddig már közel ezer kisgyermek kórházi tapasztalatát tette zökkenőmentesebbé és kevésbé stresszessé.
A szemüvegek használata főként a vérvételi, belgyógyászati, sebészeti és gyógytorna osztályokon terjedt el, azonban a jövőben várhatóan a rehabilitációs, neurológiai és sürgősségi osztályokon is bevezetésre kerülnek.
Annak érdekében, hogy a VR-szemüveg használata ne jelentsen plusz terhet az egészségügyi dolgozóknak, olyan önkéntes pszichológushallgatókat vontak be a programba, akik szakmai gyakorlatukat töltik a kórházban. "Ez nagyszerű lehetőség számukra, hogy közvetlen kapcsolatot alakítsanak ki a gyerekekkel, és megtapasztalják, hogyan oldja szorongásukat és enyhíti fájdalmukat a VR-szemüveg, miközben a kórházi dolgozók munkáját is jelentősen megkönnyíti" - mondja Székely Zsófia.
A program keretében az önkéntesek folyamatosan nyomon követik a gyerekek élményeit és reakcióit, miközben visszajelzéseket gyűjtenek a szülőktől is. Az összegyűjtött adatok alapján folyamatosan finomítják és fejlesztik a módszertant. A visszajelzések egyértelműen tükrözik a program sikerét. "A kollégák lelkesen használják a VR-szemüveget, és örömmel tapasztalják, hogy a gyermekek vidáman és mosolygósan vesznek részt a folyamatban. Számos osztály már jelezte, hogy ők is szeretnék kipróbálni ezt az élményt. A gyerekek körében egyértelműen csökken a szorongás, és sokkal együttműködőbbek. Méréseink alapján átlagosan harmadával kevesebb fájdalmat élnek meg" - hangsúlyozza a pszichológus.
Egyúttal hangsúlyozza, hogy a Bethesda kórház a közeljövőben átfogó kutatási programot indít a fájdalomcsillapítási technikák terén. A projekt keretében különös figyelmet szentelnek a virtuális valóság (VR) szemüvegek alkalmazásának és hatásainak is.
Egy édesanya megosztja élményeit a szemüveggel kapcsolatos tapasztalatairól: "Egy kedves gyógytornász VR-szemüvegen keresztül támogatta 11 éves kisfiam rehabilitációját. Partnerként bánt vele, megnyugtatta, majd felhelyezte a szemüveget. A fiam a program során aktívan mozgott, elvégezte a gyógytornát, miközben úgy érezte, hogy csupán játszik. Ez a kreatív megoldás hatékonyan elterelte a figyelmét a nehézségekről és a fájdalomról. A VR valóban izgalmas, de eddig nem gondoltuk, hogy a gyógyulás folyamatát is elősegíti."
A One Alapítvány és a Bethesda Gyermekkórház közötti együttműködés keretében egy átfogó módszertani kézikönyv és online tananyag készült el, dr. Major János, a Bethesda Gyermekkórház orvos-igazgatója és a Fájdalomkezelő Centrum vezetője irányításával. Ez az anyag gyakorlati útmutatóként szolgál a fájdalomcsillapítással foglalkozó szakemberek számára, összegyűjtve az akut és krónikus fájdalomkezelés terén szerzett tapasztalatokat. Emellett bemutatja a nemzetközi irányelveket, valamint a Bethesda aktuális protokollját és megközelítését. A tudásanyag nem csupán a nem gyógyszeres módszerek alkalmazásában nyújt segítséget, hanem iránymutatást ad az önkéntesek toborzásához is, ezáltal elősegítve a közösségi részvételt és támogatást.
A jövőben további kórházakat is szeretnének bevonni a programba. Emellett céljuk, hogy az orvostanhallgatókkal és rezidensekkel is megismertessék ezt a fájdalom- és stresszcsökkentő módszert.
Céljaink között kiemelt helyen áll, hogy a virtuális valóság mellett a legújabb technológiai vívmányokat is integráljuk az orvosi oktatásba.
Flakstad Emőke, az alapítvány ügyvezetője hangsúlyozza, hogy az a célunk, hogy a hallgatók felfedezzék a különböző alternatív módszereket, és bátor lépéseket tegyenek azok gyakorlati alkalmazásában. Emellett kiemeli, hogy a program számos további fejlődési lehetőséget kínál, amelyek még gazdagabb tapasztalatokat nyújtanak a résztvevők számára.