Az európai autóipar súlyos válságon megy keresztül, ami komoly kérdéseket vet fel a magyarországi gyárak működésével kapcsolatban. Mennyire tartósak a leállások, és milyen következményekkel járnak ezek a helyi gazdaságra nézve?


A kecskeméti Mercedes-üzem egy hónapos leállásának bejelentése után alaposan körülnéztünk, hogy milyen hosszú gyártási szüneteket terveznek a többi magyarországi autógyárban.

A Mercedes-Benz kecskeméti gyára kiemelkedik a hazai autóipari tájból a múlt héten bejelentett egy hónapos leállásával. A vállalat tájékoztatása szerint a gyártósorok több mint harminc napon át nem fognak üzemelni. A termelés december 18-án áll le, és csak 2025. január 20-án tér vissza az életbe.

Bár az európai autóipar nehézségekkel küzd, a három jelentős magyarországi gyár - az esztergomi Suzuki, a győri Audi és a szentgotthárdi Opel - nem tervez hosszabb téli leállást. Az ünnepi időszakban mindhárom vállalat termelése csupán körülbelül két hétre áll meg - értesült a HVG.

A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan a Magyar Suzuki esztergomi üzemében a termelés 2024 év végén, december 23-a és január 6-a között előre tervezett módon leáll - közölte a cég megkeresésünkre. A Suzuki gyárában ezalatt előre beütemezett karbantartásokra és fejlesztési munkálatokra kerül sor, a munkavállalók fizetett szabadságon lesznek.

A Magyar Suzuki a cég legutóbbi, 2023-as beszámolója szerint a kevesebb eladott autó ellenére több mint hatszorosára növelte a profitját, igaz, a magyarországi gyártási és az európai eladási adatok a cég korábbi közlése szerint az idei év első 8 hónapjában is tovább csökkentek.

A Suzukihoz hasonlóan az Audi is két hétre felfüggeszti a termelést győri létesítményében. Az Audi Hungaria Zrt. válaszában tájékoztatta lapunkat, hogy a téli leállás időszaka december végén kezdődik és január elejéig tart, érintve a motor- és járműgyártást is. Ahogyan Esztergomban, úgy Győrben is a karbantartási munkálatokra összpontosítanak ebben az időszakban, annak érdekében, hogy a gyártóberendezések a lehető legoptimálisabb állapotban álljanak készen a dolgozók visszatérésére.

A Volkswagen leányvállalatának legutóbbi hírei nem éppen a derűs jövőről árulkodnak: a német autógyártó novemberben bejelentette, hogy európai gyáraiban 15%-os leépítés várható, amely körülbelül 4500 dolgozót érint. Bár a cég hangsúlyozta, hogy a leépítések főként nem a gyártásban dolgozó munkatársakat sújtják, a helyzet így is aggasztó és sok kérdést vet fel a jövőbeli működéssel kapcsolatban.

Az Audi működési eredménye 2024 első kilenc hónapjában drámai módon, 91 százalékkal csökkent a kereslet visszaesése következtében, ami a termelés visszaesését is magával hozta. Ezen a téren azonban a győri üzem egy üdítő kivételt képez, amely eddig stabilan teljesít. Jelenleg tehát a magyar gyár nincs kitéve annak a kockázatnak, hogy a brüsszeli Audi-üzem sorsára jusson, amelyet a Volkswagen-csoport 2025 elején véglegesen bezár.

Kéthetes pihenőre vonulnak a szentgotthárdi Opel-gyár munkatársai is, a szünet a karácsonyi időszak előtt kezdődik, és január elején térnek vissza a gyártósorhoz – nyilatkozta lapunknak Kaszás Zoltán, az Opel-tulajdonos Stellantis magyarországi szóvivője. A termelési szünet alatt karbantartási munkálatok zajlanak, míg a munkavállalók fizetett szabadságukat töltik. Érdekesség, hogy a gyár évente kétszer áll le rövid időre: egyszer télen, másodszor pedig nyáron – tette hozzá a szóvivő.

Kaszás elmondta, hogy a szentgotthárdi gyárban az Opelek iránti kereslet változatlanul stabil, így a termelés a megszokott kerékvágásban halad. Az anyacég, a Stellantis helyzete azonban nem mindenhol ilyen rózsás, hiszen a vállalat bevételei a 2024-es harmadik negyedévben 27%-kal csökkentek az előző év azonos időszakához képest. Emellett a raktárakban közel két évre elegendő, eladatlan jármű felhalmozódott. A cég novemberben leállította a termelést a torinói Fiat-gyárban, és a Vauxhall lutoni üzemét véglegesen bezárják.

Megkerestük a Mercedest, hogy tisztázzuk, miért áll le a kecskeméti üzem termelése több mint egy hónapra, és hogyan illeszkedik ez a szünet az elmúlt évek gyakorlatába. Érdeklődtünk arról is, hogy a dolgozókat miként érinti a leállás. A vállalat válaszában elmondta, hogy a személygépkocsi- és hajtásláncgyártó üzemeikben a „téli termelési szünet” a korábbi évekhez hasonlóan általában hosszabb időt ölel fel, ugyanakkor a különböző gyárak leállási és újraindulási időpontjai eltérhetnek egymástól. Az idei kecskeméti szünet konkrét részleteire, és annak összehasonlítására az előző évek gyakorlatával azonban nem adott információt a cég.

A leállás alatt jellemzően a Mercedesnél is karbantartási és átalakítási munkálatok zajlanak, a kecskeméti üzemben elsősorban utóbbiak az "az MMA és az MB.EA platformra épülő új modellek gyártására történő felkészülés jegyében." A cég azt is közölte, hogy "a munkavállalók távollétének szabályozása a rendelkezésre álló munkajogi eszközökkel, például szabadsággal vagy munkaidőkerettel kerül biztosításra."

A vállalat legutóbbi válaszában a friss eredményeivel kapcsolatban megjegyezte, hogy "a Mercedes-Benz Csoport a harmadik negyedévben szilárd eladásokkal büszkélkedhetett, még a modellváltások, a piaci kihívások és a fokozódó verseny, különösen Kínában, ellenére is."

Related posts