A kormányhivatal jelentős lépéseket tervez a CATL ügyével kapcsolatban.

A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal kérvényezte a bíróságtól, hogy zárja ki a CATL debreceni akkumulátorgyárának engedélyezését ellenző szakmai véleményeket. A hivatal álláspontja szerint a szakértők nem pártatlanul értékelték a benyújtott bizonyítékokat, míg a civil szervezetek képviselője ezt az eljárást az utolsó reménysugaruknak tekinti – számolt be róla a Telex.
A portál információi szerint a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal azt kezdeményezte a bíróságnál, hogy zárja ki azokat a szakvéleményeket, amelyek hiányosnak és jogszerűtlennek ítélték a Debrecenben épülő CATL-gyár hatósági engedélyét. A kormányhivatal álláspontja szerint a szakértők nem voltak képesek objektíven mérlegelni a bizonyítékokat, figyelmen kívül hagyták a tényeket, és nem vizsgálták meg az összes iratanyagot, ami előítéletes véleményhez vezetett.
A bíróság tavaly felkérte a szakértőket, hogy mérjék fel a CATL-üzem által érintett terület kiterjedését. Ezen információk birtokában dőlhet el, hogy a helyi lakosok jogosultak-e jogi lépéseket tenni a szerintük hiányos engedélyezési folyamat miatt. A civilek számára ugyanis csak abban az esetben nyílik lehetőség a perindításra, ha képesek igazolni, hogy a hatásterületen belül élnek.
Az idei március hónapban készült két szakvélemény rámutatott, hogy a gyár jelenlegi működési engedélye több szempontból hiányos. A dokumentumok megállapították, hogy noha a levegőminőség szempontjából az engedély megfelel az előírásoknak, a vízhasználat, a zajszennyezés, valamint a környező terület vízháztartására és élővilágára gyakorolt hatásokkal kapcsolatosan nem nyújtanak kielégítő információkat.
A CATL debreceni gyárának története 2022 nyarán indult, amikor bejelentették a lenyűgöző, 3000 milliárd forintos beruházást, amely Magyarország eddigi legnagyobb ipari projektje. Az első üzemegység, amely körülbelül 1000 milliárd forintos költséggel épül, kezdetben 2025-re volt tervezve, de a legfrissebb információk szerint ez a határidő 2026-ra tolódhat. A gyár működéséhez szükséges környezethasználati engedélyt a kormányhivatal 2023 februárjában adta ki, majd ezt követően módosította is. Az új engedélyszöveg már nem számol a gyár közelében élő lakossággal. A helyi közösségek véleménye azonban eltér: szerintük az engedély kiadása nem felelt meg a jogszabályoknak, és a gyár környezeti hatásainak mértékét is jelentősen alábecsülték.
Az első szakmai véleményt Verrasztó Zoltán hidrogeológus és környezetvédelmi mérnök készítette el, aki megállapította, hogy a hatásterület jóval szélesebb, mint azt az engedélyezési dokumentumokban feltüntették. Véleménye szerint az engedélyezési eljárás nem foglalkozott kellőképpen a gyár vízigényének potenciális hatásaival, valamint a kamionforgalom következményeivel sem. Ezek a tényezők pedig nemcsak a zajszennyezés fokozódásához vezethetnek, hanem a környék ingatlanértékeinek csökkenéséhez is hozzájárulhatnak.
A második szakvéleményt Varga Csaba élővilág- és tájvédelmi szakértő állította össze, aki szerint az engedély kiadása előtt nem történt meg a zajkibocsátások, a világítás, a talajvízcsökkentés, valamint az összegyűjtött talajvíz és csapadékvíz elvezetés élővilágra gyakorolt hatásának értékelése.
A perelő helyieket képviselő Halász Árpád ügyvéd szerint a szakvélemények annyi hiányosságot állapítottak meg, hogy a bíróságnak meg kellene semmisítenie a CATL működéséhez szükséges engedélyt, és elölről kellene kezdeni az engedélyezési eljárást.
Májusban felmerült, hogy a gyár átadása akár egy évet is késlekedhet, ami részben a szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések csúszásának, illetve az elhúzódó engedélyezési folyamatoknak tudható be. A CATL ugyanakkor azt állította, hogy minden a tervek szerint halad, azonban belső források alapján már a vállalat is számításba veszi a lehetséges késedelmet. A kormányhivatal indítványában rámutat, hogy a szakvéleményekből "teljes mértékben hiányzik a már bizonyított tények és a döntő többségében szubjektív szakértői megállapítások közötti logikai összefüggések bemutatása". Ezen kívül kifogásolják, hogy a felek nem vehettek részt a szakértők helyszíni szemléjén.
Halász Árpád ügyvéd véleménye szerint a kormányhivatal már az "utolsó fűszálba kapaszkodik", és ha a szakértők kizárására sor kerülne, az nem zárná le a pert, csupán új szakértők kinevezését tenné szükségessé. Hozzátette, hogy a felek korábban nem emeltek kifogást a szakértők személye ellen, amikor erre lehetőségük nyílt.
A per fő kérdése a gyártás kezdetének időpontja és annak feltételei, noha kétséges, hogy bármely bírósági ítélet hatással lenne a gyár üzembe helyezésére.
A CATL nemrégiben bejelentette, hogy a három fázisban megvalósuló gyárának második szakaszát határozatlan időre felfüggesztette. A vállalat a Trump által elindított vámháború okozta bizonytalanságra hivatkozott, ugyanakkor megjegyezte, hogy amennyiben a piaci környezet kedvezőbbé válik, a beruházás újraindítása lehetséges.