Belső-Erzsébetváros egy igazi gyalogosparadicsommá alakulhat.
Feltárultak a vatikáni dolgozók, beleértve a bíborosokat is, jövedelmei – íme a részletes számadatok!
A VII. kerület belső része Budapest legnagyobb népsűrűségű és legintenzívebben beépített városnegyede, ahol a helyi lakosok és dolgozók mellett a turisták is nagy számban megfordulnak. Ezen a területen állandósult probléma a gyalogos- és gépjárműforgalom közötti feszültség, hiszen a gyalogosok száma messze felülmúlja az autókét, ráadásul a keskeny utcák nem képesek egyszerre kiszolgálni mindkét közlekedési igényt. A helyzetet tovább súlyosbítja a kijelölt rakodóhelyek hiánya, valamint a járdákon elhelyezett parkolóhelyek, amelyek sok esetben szűkítik a gyalogosforgalmat, sőt, helyenként teljesen eltorlaszolhatják azt - figyelmeztet a BKK közleménye.
A probléma komplex és több körös egyeztetést követő megoldásához a VII. kerületi önkormányzat, a fővárosi önkormányzat közlekedési kérdésekkel foglalkozó Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának, valamint a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút (BK) együttműködésére volt szükség.
Az érintettek javaslatai alapján a Fővárosi Közgyűlés április 30-i ülésének napirendjére kerülhet az az előterjesztés, melynek értelmében Belső-Erzsébetvárosban 2025. június 20-tól a BKK és a Budapest Közút által tervezett új forgalmi rend léphet életbe, amely utcaszakaszonként differenciált megoldásokkal javítaná a terület élhetőségét, illetve biztosítaná a gyalogos-kerékpáros forgalom elsőbbségét. Az új forgalmi rendre vonatkozó javaslat elkészítése során a BKK a korábbi tapasztalatokra alapozva kiemelten figyelembe vette a meglévő célpontok logisztikai kiszolgálását és a kerületben élők parkolási igényeit is.
A javasolt megközelítés szerint:
Az érintett útszakaszokon optimális szélességű járdákat alakítanának ki, ami lehetővé tenné a taxik utascseréjének zökkenőmentes lebonyolítását. Ezen kívül dedikált rakodóhelyek és új taxiállomások is létrejönnének, elősegítve a közlekedés gördülékenyebbé tételét.
A Síp utca és a Kazinczy utca Wesselényi és Dob utca közötti szakaszain a parkolási lehetőségek megszűnnek, míg a Klauzál tér északkeleti oldalán, valamint a Kazinczy utca Dob utca - Király utca közötti szakaszán, továbbá a Dob utca két másik érintett szakaszán az átmenő forgalom fenntartása mellett a parkolóhelyek száma csökkenne. A Wesselényi utca érintett szakaszán a kétirányú forgalom bevezetése miatt a jelenlegi kétoldali párhuzamos parkolás helyett egyoldali párhuzamos parkolóhelyek kerülnek kialakításra, biztosítva ezzel az autósok számára az új parkolási lehetőségeket. A megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcák díjfizető parkolóhelyeinek átalakításával kívánja kompenzálni.
A változások bevezetése június 21-től fokozatosan, több lépcsőben valósul meg. Az egyes szakaszokról a BKK rendszeresen tájékoztatja az utazókat.
A tervek szerint a Dob utca kijelölt szakaszát sétálóutcává alakítanák, míg a Wesselényi utcában kétirányú forgalmat vezetnének be. E változtatásokat a nyári szünidő alatt, 2025. június 21. és augusztus 20. között tesztelnék. A tesztidőszak végén a gyűjtött tapasztalatok alapján döntenek a végső forgalmi rendről e szakaszok esetében. Ha a tapasztalatok kedvezően alakulnak, a forgalomtechnikai változtatások hosszú távon is érvényben maradhatnak.
A forgalmi rend átalakítása nyomán felszabaduló utcák élhetőbbé alakításáról a továbbiakban a tulajdonos VII. kerületi Önkormányzat és a helyi civil szervezetek, kulturális szereplők gondoskodhatnak a helyiek bevonásával. A mobil elemekkel, taktikai beavatkozásokkal történő közterületi humanizálás az elmúlt években sikeresnek bizonyult például Józsefvárosban, a várakozások szerint hasonlóan kedvező eredményre vezethet Belső-Erzsébetvárosban is.