A horvát tengerparton nyaraló turisták megdöbbenve tapasztalták, hogy az árak a vártnál jóval magasabbak lettek.

Horvátország turizmusának képe ellentmondásos: míg a brit sajtó az áremelkedések következtében tapasztalható látogatószám-csökkenésről tudósít, addig a hivatalos statisztikák a turisztikai bevételek folyamatos növekedését mutatják - számolt be róla a Croatia Week.
A brit Express hírei szerint Horvátország már nem a megfizethető nyári vakációk kedvelt helyszíne, mint régen. Az utóbbi három év során az árak drasztikusan emelkedtek, akár 50%-kal is, míg Spanyolország és Görögország csupán 20%-os növekedést könyvelhetett el. Ennek következményeként jelentős csökkenés tapasztalható a turisták számában, a vendégéjszakákban és a turisztikai kiadásokban is.
A horvátországi áremelkedések nem az ÁFA-kulcsokhoz vagy energiaköltségekhez köthetők - az ország az EU egyik legalacsonyabb energiaárával és kedvező, 13%-os turisztikai ÁFA-kulccsal rendelkezik.
A vendéglátóipar működési költségeinek emelkedése áll a háttérben, amiért a szolgáltatók a terheket a vendégeikre hárítják.
A tavalyi főszezonban Horvátország külföldi turisztikai bevételei 0,7%-kal csökkentek az előző évhez képest. Egyes turisták elégedetlenségüknek adtak hangot, egy norvég utazó online értékelésében azt írta: "Minden sokkal drágább, mint korábban. Az árak megduplázódtak vagy akár megháromszorozódtak mindössze két év alatt. Nem biztos, hogy visszatérünk."
A Horvát Statisztikai Hivatal adatai azonban optimistább képet festenek. 2025 áprilisában 1,2 millió turista érkezett és 3,3 millió vendégéjszakát töltöttek kereskedelmi szálláshelyeken - ez 14,8%-os, illetve 18,4%-os növekedés 2024 áprilisához képest.
A 2024-es év folyamán összesen több mint 21,3 millió érkezést és 108,7 millió vendégéjszakát jegyeztek fel, ami 4%-os növekedést mutat az érkezések számában, valamint 1%-os emelkedést a vendégéjszakák terén 2023-hoz viszonyítva.
A Horvát Nemzeti Bank (HNB) legfrissebb statisztikái alapján 2024-ben a nemzetközi turisták által generált bevétel elérte a 14,99 milliárd eurót, ami 2,7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Különösen figyelemre méltó volt az év utolsó negyedéve, amely során a bevétel 1,798 milliárd euróra nőtt, ezzel 10,1%-os emelkedést mutatott az előző év hasonló időszakához viszonyítva.
Dubrovnikban továbbra is erős a kereslet ezen a nyáron, és úgy tűnik, hogy az áraktól függetlenül a prémium helyszínek továbbra is vonzzák a látogatókat.