Merész ötlet a Mercedes-Benz vezérigazgatójától: ilyen módon orvosolná a kínai autók kihívásait.
Källenius emlékeztetett arra, hogy évtizedekkel ezelőtt Kína is hasonló feltételeket szabott az európai autógyártóknak a piacra lépéshez.
Amikor Kínába jöttünk, a politikai döntéshozók felhívást intéztek hozzánk: iparosodjatok itt, ha meg akarjátok szerezni a piacot
- emlékezett vissza a Mercedes-Benz vezetője.
A vezérigazgató szerint ez a megközelítés most is alkalmazható lenne a kereskedelmi problémák megoldására. Hangsúlyozta, hogy bár az egyenlő versenyfeltételekről szóló vita jogos, óvatosságra int a protekcionista intézkedésekkel kapcsolatban.
Ne siettessük a protekcionizmus terjedését, hiszen jelentős veszteségekkel nézhetünk szembe.
- figyelmeztetett Källenius, óvatosan hangsúlyozva a szavakat.
Október folyamán az Európai Unió komoly vámterheket rótt ki a kínai elektromos autók importjára, miután a piacon tapasztalható eladások drámai növekedésnek indultak. Brüsszel azt állította, hogy a kínai gyártók tisztességtelen állami támogatásokban részesültek, ami torzítja a versenyt. Peking erre reagálva dömpingellenes vámokat vezetett be, és vizsgálatokat indított a sertéshús és tejtermékek piacán, jelezve, hogy a kereskedelmi feszültségek tovább fokozódhatnak.
A német autóipar, különösen a Mercedes-Benz, hangos kritikát fogalmaz meg a protekcionista intézkedésekkel szemben. Aggodalmaik elsősorban a pekingi válaszlépések és a kínai fogyasztók esetleges érdektelensége körül forognak, ami komoly kihívások elé állíthatja őket. Ezen kívül a német gyártóknak nehéz dolguk van a BYD és hasonló cégek által kínált megfizethető és innovatív elektromos járművek versenyképességével szemben.
Källenius véleménye szerint az uniós döntéshozóknak mérlegelniük kell, hogy létrehoznak-e egy olyan megállapodást, amely serkenti a kínai tőkeáramlást Európába.
Úgy vélem, hogy ezek a diskurzusok teljesen érvényesek, de fontos hangsúlyozni, hogy ez valóban azt eredményezné, hogy a piacok szélesebbre nyílnának. Ezen kívül lehetőséget biztosítanának arra, hogy a legnagyobb mértékben egyenlő esélyekkel indulhassanak a résztvevők, így végső soron a legkiválóbb piaci szereplő érvényesülne.
- mondta.
Brüsszel tervei között szerepel, hogy olyan követelményeket állítanak fel, amelyek alapján a kínai vállalatoknak kötelező lesz gyártóüzemeket létesíteniük Európában, valamint technológiai tudásukat is meg kell osztaniuk. Már néhány kínai cég lépéseket tett ennek megvalósítása érdekében: a BYD Magyarországon kíván járműgyártást indítani, míg a CATL nemrégiben megállapodott egy 4,1 milliárd eurós lítiumakkumulátor-gyár felépítéséről Spanyolországban a Stellantis partnerével.
A Mercedes-Benz vezetője hangsúlyozta, hogy a vámok negatív hatással lennének az iparág fejlődésére, és Brüsszelnek sürgősen meg kellene tárgyalnia a vámok eltörlését Pekinggel. Rámutatott, hogy Kína mára elengedhetetlen szereplővé vált a globális autóipari ellátási láncban, amely magában foglalja a nyersanyagokat, a korszerű chipeket és az alkatrészek széles választékát.
Szeretnénk emlékeztetni a döntéshozókat arra, hogy érdemes visszatekinteni arra, mi alapozta meg a sikerünket ebben a komplex világban.
- hangsúlyozta Källenius.
Az ACEA nemrégiben nyílt levélben osztotta meg aggályait az uniós vezetőkkel, kérve őket, hogy tartózkodjanak a Donald Trump megválasztott amerikai elnök által bejelentett vámokkal kapcsolatos megtorló lépésektől.
A Mercedes-Benz, a Volkswagen és a BMW mellett Németország három legnagyobb autógyártója közé tartozik, és mind Kínában, mind az Egyesült Államokban jelentős tevékenységet folytat. A kínai Geely és az állami ellenőrzés alatt álló BAIC a Mercedes-Benz részvényeinek ötödét birtokolja. Az autógyártó globális értékesítésének mintegy 30 százalékát a kínai piac adja.