A szakértők megosztották tanácsaikat, így sikeresen elkerülhetjük a Black Friday során előforduló csalásokat és átveréseket.


Még akkor is érkezhet hozzánk drága, utánvételes csomag, ha valójában nem rendeltünk semmit - a csalók azonban nem csupán ezzel a trükkel próbálják kicsalni a pénzünket az év végi vásárlási időszakban. Ahogy közeledik a karácsony, egyre többen döntenek az online vásárlás mellett, de fontos hangsúlyozni, hogy a tudatos fogyasztás és a kellő elővigyázatosság elengedhetetlen a virtuális térben való vásárlás során - figyelmeztet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Novembertől szinte minden webáruház hangzatos Black Friday akciókkal igyekszik felpörgetni az eladásait, a beharangozott leárazások mellett azonban sokan különféle módszerrel próbálják kevésbé megfontolt vásárlásra ösztönözni látogatóikat - többek között erre hívja fel a figyelmet az NMHH az ünnepeket megelőző Black Friday akciók közeledtével.

Akik az interneten vásárolnak, gyakran találkozhatnak olyan figyelemfelkeltő üzenetekkel, mint hogy "csupán öt darab maradt" vagy hogy "huszonkét másik vásárló is érdeklődik" az akciós termék iránt. Az NMHH szakértői hangsúlyozzák, hogy mielőtt véglegesen leadnánk a rendelést, érdemes alaposabban körülnézni. Nézzünk utána, léteznek-e hasonló termékek kedvezőbb áron, és hasonlítsuk össze a kiszemelt árucikk árát más online boltokban is. Ebben nagy segítséget nyújthatnak az ár-összehasonlító weboldalak, ahol nemcsak a legjobb ajánlatokat találhatjuk meg, hanem a múltbeli ármozgásokat is nyomon követhetjük, ami segíthet a tudatos vásárlásban.

Az NMHH figyelmeztetése szerint, ha egy számunkra eddig ismeretlen webáruház szemet gyönyörködtető árakkal csábít, érdemes alaposan utánanézni a kereskedő hátterének. Különösen fontos, hogy áttekintsük a vásárlói véleményeket: ha ezek hiányoznak vagy csak friss, esetleg negatív hozzászólásokkal találkozunk, akkor érdemes óvatosnak lennünk. Emellett a biztonság érdekében mindenképpen ellenőrizzük, hogy a böngésző címsorában megjelenik-e a lakat ikon, amely a biztonságos kapcsolatot jelzi. Ha ez az ikon nem látható, kerüljük el az érzékeny adatok megadását az oldalon. Ne feledjük, hogy minden webáruháznak kötelezően fel kell tüntetnie az elérhetőségeit, és világos információt kell adnia a szállítási feltételekről, a fizetési módokról, a termékek jellemzőiről, valamint az elállási jogról is.

A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy legyünk óvatosak, ha a futárszolgálattól érkező értesítés szövege furcsán van megfogalmazva, vagy ha a feladó e-mail címe nem egyezik a cég hivatalos címével. Emellett, ha az üzenetben szereplő link nem a szolgáltató hivatalos weboldalára irányít, érdemes gyanakodnunk. Ezek a hamis linkek adathalász webhelyekre vezethetnek, ahol könnyen megpróbálhatják kicsalni bankkártyánk vagy netbankos bejelentkezési adatainkat. Fontos megjegyezni, hogy banki belépési információinkra soha nincs szükség a csomagok kézbesítéséhez. Vigyázzunk, és tartsuk szem előtt a biztonságunkat!

A csalók egy másik, egyre gyakoribb pénzszerzési módszere, hogy olyan drága, utánvételes csomagot próbálnak kiküldeni számunkra, amelyet mi soha nem rendeltünk meg. Ilyenkor még az átvételt megelőzően győződjünk meg arról, honnan és kinek a nevére érkezett a csomag. Ha mi vagyunk a címzettek és biztosan tudjuk, hogy nem várjuk az adott küldeményt, inkább tagadjuk meg az átvételt, mielőtt kifizetnénk azt.

Ha a csomagunk sérült állapotban érkezik, fontos, hogy ezt azonnal jelezzük a futárnak. A futár a kézbesítési okiraton rögzíti a sérülés tényét. Amennyiben a problémát csak a csomag felbontása után észleljük, úgy három munkanapon belül értesíthetjük írásban a postai szolgáltatót a hiányosságról vagy sérülésről, és ilyenkor kártérítési igényünket is benyújthatjuk. Érdemes tudni, hogy a postai szolgáltatók kizárólag a csomag kézbesítésének folyamatáért felelnek, így nincsenek információik a csomag tartalmáról. Címzettként csak olyan esetben kereshetjük meg a postai szolgáltatót, ha a küldemény kezelésével vagy kézbesítésével kapcsolatban merült fel probléma. Ha a termékkel vagy a rendelés teljesítésével kapcsolatban van kifogásunk, az eladóhoz kell fordulnunk.

Related posts