Jövőre jelentős átalakulásokra számíthatunk a MÁV-nál.


Az államtitkár elmondta, hogy a pályaműködtetési szektor különválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt. Ezen átalakulás révén a MÁV, a Volánbusz és a MÁV-HÉV egyesül, így létrejön a MÁV Személyszállítási Zrt., amely körülbelül harmincezer munkavállalót foglalkoztat. A működésüket a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. fogja támogatni. A három fő szakmai egység tevékenységét a jövőben is a MÁV Zrt. irányítja, mint csoportirányító szervezet.

Nagy Bálint hangsúlyozta, hogy az újonnan kialakított struktúra révén felgyorsulnak a több szervezeti egységet érintő folyamatok, és ezáltal nő a reakciókészség is. A Volán szorosabb integrációja lehetőséget teremt arra, hogy megvalósuljon egy olyan közös gondolkodás, amelyet akár nemzeti tarifaközösségnek is nevezhetünk.

A vasút és az autóbusz nem csupán riválisok, akik egymás mellett haladnak, hanem harmonikus együttműködők, akik közösen dolgoznak azon, hogy az utasok igényeit a lehető legjobban kielégítsék.

- hívta fel a figyelmet. Nagy Bálint előadásában emlékeztetett arra, hogy a magyar állam megvásárolta a Strabag Zrt.-től a GYSEV Zrt.-ben lévő részesedést, így most már kétharmados többséggel bír a vállalat irányításában. A célkitűzés az, hogy 2025-re a GYSEV jelentősebb szerepet tudjon vállalni a magyar közlekedési rendszer működtetésében az ország nyugati régiójában.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az idő kulcsfontosságú szerepet játszik az infrastruktúra és a gördülőállomány fejlesztésében. Elmondása szerint a magyar vasúthálózat összhossza 8218 kilométer, ebből pedig 6926 kilométert használnak személyszállításra.

Ebből 3347 kilométer, azaz a személyforgalomban használt pályaszakaszok mintegy 50 százaléka sebességkorlátozott, műszaki problémája van.

- fogalmazott. A menetrend betartásának képessége szempontjából ez jelenti a legnagyobb kihívást, hiszen a késések jelentős része pályahibákból fakad. Hangsúlyozta, hogy a vasútfejlesztéshez szükséges uniós támogatásokat Brüsszel politikai okok miatt bizonytalan időre visszatartja. A kialakult helyzetre reagálva ezért saját források és hitelek révén indítanak fejlesztési projekteket.

A közlekedésért felelős államtitkár kifejtette, hogy várhatóan körülbelül 800 milliárd forint értékű beruházások kezdődnek el, amelyek jelentős pozitív hatással lesznek nemcsak a különböző térségekre, hanem az ország teljes vasúthálózatára is.

Nagy Bálint jelezte, olyan beavatkozások lesznek, olyan szakaszokat korszerűsítenek, amelyeknek önmagukon túlmutató hatásai lesznek. Egy-egy vasútvonal átbocsátó képességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrendszerűséget. Felújítanak 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből 50 kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, azaz a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.

A pályafelújítás mellett a gördülőállomány korszerűsítése is prioritást élvez. Az új járművek beszerzésének folyamata gyakorlati tapasztalatok alapján több éves időtartamot igényel. Ennek érdekében a járműpark megerősítésére három különböző megközelítést alkalmaznak: új járművek vásárlása, használt járművek bérlése, valamint a forgalomból ideiglenesen kivont járművek célzott karbantartása és gyors visszaállítása.

„Tedd különlegessé a szöveged!” – javasolta Nagy Bálint.

A hírek szerint azonnali intézkedés keretében elindult 100 vasúti szerelvény felújítása, amelyek jelenleg főként alkatrészhiány miatt a tárolóvágányokon állnak. Az érintett vagonok körülbelül fele InterCity kocsi, míg a többi távolsági, étkező vagy fekvőhelyes jármű. Az összes járművet 2025 végéig vissza kell állítani a forgalomba, és a tervek szerint a többségük már a következő nyári főszezonra, 2024-re elkészül.

Nagy Bálint méltatta a MÁV-nál foglalkoztatott 53 ezer munkavállaló elkötelezett szakértelmét és áldozatos munkáját. E nélkül a csapat nélkül a cég nem lenne képes kiszolgálni a hozzávetőleg 4,5 millió utast. Az utasforgalom növekedése a jegy- és bérletstruktúra, valamint a tarifa- és kedvezményrendszer korszerűsítésének eredményeként tapasztalható.

A MÁV-csoport eddig több mint 13 millió vármegyei és országbérletet adott el, ami új tarifarendszerének köszönhető. Ennek révén a családok havonta akár több tízezer forintot is megtakaríthatnak. Az elmúlt hat hónap során átlagosan havonta 900 ezer bérletet értékesítettek, ebből 600 ezer vármegyei és 300 ezer országbérlet. Ezt Nagy Bálint osztotta meg a nyilvánossággal.

Related posts