Régen szigorú szabályok korlátozták, de mára megváltozott a helyzet: most már lányok is betölthetik a pilóta szerepét. Nőnap alkalmából különleges esemény keretében női személyzet irányította a repülőt, ünnepelve a nők szerepvállalását a légiközlekedésben


Azonnal tedd le a telefont, ha ilyen hívást kapsz! Veszélyben lehet minden pénzed

Mai szemmel nézve szinte hihetetlen, de egészen a 90-es évekig érvényben volt egy törvény, amely megtiltotta a nők számára, hogy repülőgépet vezessenek. A repülés korai időszakában született egy rendelet, amely egészségügyi okokra hivatkozva zárta ki a nőket a pilóták sorából. Ma már nehéz pontosan megmondani, mi állt a háttérben, de valószínű, hogy az volt a tévhit, hogy a korai repülőgépek irányítása jelentős fizikai erőt követelt. Mivel azonban a technológia azóta rengeteget fejlődött, a régi indoklás mára elavulttá vált. Ennek ellenére a tilalom hosszú éveken át fennmaradt, egészen 1996-ig, amikor Czigány Ildikó kitartó munkájának köszönhetően sikerült elérnie, hogy Kökény Mihály akkori egészségügyi miniszter végre eltörölje ezt a diszkrét korlátozást. Ezzel megnyílt előtte a lehetőség, hogy a Malév pilótaképzésébe belépjen, és ő lett Magyarország első női pilótája a polgári légiközlekedés történetében.

Bár a női pilóták aránya továbbra sem éri el az ideális szintet, hiszen csupán négy százalék körüli, a jelenlétük már korántsem számít ritkaságnak. Március 8-án, nőnap alkalmából a Wizz Air különleges járatot indít, amelynek fedélzetén kizárólag nők látják el a pilóta, az első tiszt és a légiutas-kísérők feladatait. Ennek apropóján beszélgettünk két inspiráló női pilótával, Gombkötő Gabriellával és Nyers Szabinával. Felfedték, hogyan merült fel bennük a pilóta álma, milyen kihívásokkal és örömökkel teli az életük ezen a területen, valamint osztották meg tapasztalataikat az esetleges előítéletekről, amelyekkel akár kollégák, akár utasok részéről találkoztak.

Gabriella még a kétezres évek közepén kezdte a pályáját légiutas-kísérőként a Malévnál. Az életformával járó viszonylagos szabadság nagyon hamar megtetszett neki, a repülést is szerette, maga a munkakör viszont egy idő után megterhelte fizikailag, miközben szellemileg egy ponton túl nem elégítette ki, ezért döntött úgy, hogy továbblép, és jelentkezik a pilótaképzésre. Mint elmondta, ez a karrierút elég tipikusnak mondható:

- Főleg a 2000-es években jártuk be sokan ezt az utat. Akkor még nem volt ennyi lehetőség, azonban amikor megjelentek a diszkont légitársaságok, kinyílt a világ, és egyre több pilótára lett szükség. Nálunk a cégnél most van is egy ilyen program: az ember dolgozik egy-két évet légiutas-kísérőként, ezután felvételizhet, és ha megfelel, elkezdheti a képzést.

Szabina útja különbözött a megszokottól. Ő nem lépdelt végig a hagyományos lépcsőfokokon, hanem egyenesen a pilóták világába vetette magát. Ám ahhoz, hogy álmát valóra válthassa, rengeteget kellett tanulnia:

Egyetemista éveim alatt robbantak be a diszkont légitársaságok a piacra, és ez indította el bennem a repülés iránti szenvedélyt. Mivel a pilótává válás lehetősége is foglalkoztatott, alaposan utánajártam a szükséges lépéseknek. Sajnos hamar világossá vált, hogy sem az angoltudásom, sem a pénzügyi keretem nem áll a helyzet magaslatán, így a képzés elindítása nem volt reális cél. Az egyetem után Angliába költöztem néhány évre, ahol nemcsak a nyelvtanulásra koncentráltam, hanem az ott szerzett jövedelemből sikerült annyit félretennem, hogy hazatérve végre belevághassak a pilótaképzésbe.

A folyamat nem mentes a nehézségektől, és a szűrés rendkívül szigorú. Az eljárás angol nyelven zajlik, így elengedhetetlen a magas szintű nyelvtudás. A jelentkezőknek matematikából, fizikából és angol nyelvtanból is vizsgázniuk kell, emellett a memóriájukat és térlátásukat is tesztelik. Ezt követően egy hosszú, pszichológiai kérdéssor vár rájuk, és ha ezen is sikerrel átmennek, részt vehetnek egy személyes interjún, valamint egy csoportos feladaton. Szabina megosztotta, hogy amikor ő pályázott, a tízfős csapatból csupán őt választották ki.

A pilóták élete kicsit más mederben folyik, mint azoké, akik hagyományos munkarendben dolgoznak. Jellemzően öt munkanapot négy szabadnap követ, de ettől néha eltérnek. A diszkont légitársaságok korában olyan már ritkán fordul elő, hogy a személyzet egy idegen országban éjszakázzon. Ez főleg annak lehet fontos szempont, akinek családja van.

- Egyre több a kisgyerekes kolléganőnk, és nagyon büszkék vagyunk rájuk - mondja Gabriella. - Nem egyszerű, de támogató családi háttérrel nem is lehetetlen. A kismamák általában amint kiderül, hogy babát várnak, egészségügyi okokból abbahagyják a repülést, ez egyaránt igaz a pilótákra és a légiutas-kísérőkre. Utána viszont visszavárjuk őket szeretettel.

Gabriella és Szabina elmondása alapján a férfi kollégák kezdettől fogva természetesnek vették a jelenlétüket, soha semmi idegenkedést, megkülönböztetést nem tapasztaltak tőlük, az utasoktól azonban néha érkeznek váratlan vagy megmosolyogtató reakciók.

Szabinával épp a közelmúltban történt, hogy egy hölgy utas benézve a pilótafülkébe őt látta meg, és nagyon megijedt. "Kérdezgette mindenkitől, hogy ugye nem egy nő fogja vezetni a gépet? Mondták neki, hogy de, aztán a végén nem szállt le se ő, se én." Gabriella pedig egy aranyos történetet osztott meg velünk: egy másik kolléganőjével ketten ültek a pilótafülkében, leszálláskor pedig egy kisfiú odaszólt az édesanyjának: "Nézd, anya, a stewardessek vezették a gépet!"

Sok fiatal szívében él az álom, hogy pilóta legyen. Ez az ambíció nem csupán a fiúkat vonzza, hanem egyre több lány is merészen vágyik arra, hogy a felhők között szárnyaljon. Az álmok megvalósítása azonban nem csupán egy csepp varázslat; kemény munka, kitartás és türelem szükséges ahhoz, hogy elérjük ezt a magasztos célt.

- A felvételi folyamatra való alapos felkészülés elengedhetetlen, de legalább ennyire lényeges, hogy az egyén mennyire tud csapatban dolgozni, és mennyire képes hatékonyan, asszertíven kommunikálni. A precizitás és a fegyelem kulcsfontosságú, hiszen gyakran kell nagy nyomás alatt teljesítenünk. Gabriella megjegyzi, hogy akik szenvedélyesen szeretik a repülést, azok általában könnyebben megbirkóznak a kihívásokkal.

Szabina hangsúlyozza, hogy a kezdeti nehézségek nem lehetnek akadályok azok számára, akik igaz szívvel követik az álmaikat.

Nem garantált, hogy minden első próbálkozásra sikerülni fog. Tizenhárom különböző tantárgyból kell megmérettetnünk magunkat, és szinte biztos, hogy legalább egy kihívást jelent majd. Itt érkezik el az a pillanat, amikor nem szabad feladni. Ehhez elkötelezettség és a repülés iránti szenvedély szükséges. Nem csupán munkát végzünk; vagy repülünk, vagy szabadnapunk van. Ez a hozzáállás az, ami segít átvészelni a nehezebb időszakokat is.

Related posts