Salát Gergely véleménye szerint a magyar vállalatok jelentős tapasztalatokat szerezhetnek a kínai akkugyárak működéséből, ám fontos hangsúlyozni, hogy ezek a gyárak nem csupán a tanulás céljából érkeztek hazánkba.


A Magyarországra érkező kínai akkumulátorgyárak lehetőséget adnak arra, hogy bepillantást nyerjünk egy ilyen összetett termelőüzem működésébe - emelte ki Salát Gergely sinológus az InfoRádióban.

Salát Gergely, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet szakértője, az InfoRádióban kifejtette, hogy a kínai vállalatok jelentősen kedvezőbb ár-érték arányú akkumulátorokat gyártanak, mint az európai riválisaik. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a védővámok miatt célszerű ezeket az akkumulátorokat Európán belül előállítani.

"Az európai piac rendkívül vonzó, hiszen itt 500 millió jól szituált vásárló található, akik előbb-utóbb elektromos autók vásárlására is készülnek" - fejtette ki a szakértő. Ezért kulcsfontosságú a kínai gyártók számára, hogy az általuk készített elektromos járművekben kínai gyártmányú akkumulátorok kerüljenek felhasználásra, vagy esetleg más forrásból származó termékek. A védővámok kikerülésére lehetőség kínálkozik, ha a "made in China" akkumulátorokat Európában állítják elő.

Jelenleg a kínaiak dominálnak a globális piacon ezen a szegmensen, amely az elektromos autók, az energiatárolás, a napelemparkok és a szélerőművek terén egyre meghatározóbbá válik. Ugyanakkor a konkrét beruházásokkal kapcsolatban nem indokolt a félelem, hogy kínai munkások elvennék a helyi munkahelyeket - hangsúlyozta a sinológus.

Rámutatott, hogy a környezetvédelmi kihívások mellett a "kulturális együttélés" terén is akadnak nehézségek. Mindezek mögött azonban valójában egy mélyen gyökerező félelem húzódik meg: a kínaiak dominanciája, amely képes volt térdre kényszeríteni az európai versenytársakat ezen a piacon.

Magyarország számára kedvező lehetőségeket kínálhat a kínai akkumulátorgyárak megjelenése, amennyiben sikerül ösztönözni a kínai vállalatokat, hogy hazai beszállítókat is bevonjanak a termelésbe. Salát Gergely véleménye szerint valószínű, hogy már folynak tárgyalások ennek érdekében, hogy minél több helyi forrástól és beszállítótól szerezzenek be különböző alkatrészeket.

Eközben a kínai akkumulátorgyárak jelenléte olyan hatással bírhat, amely csökkentheti a már Magyarországon működő német autógyárak elköltözési hajlandóságát. A legfontosabb beszállítójuk, a kínai akkumulátor-gyártó partner közelsége motiváló erőként hathat számukra, hiszen így biztosíthatják a zökkenőmentes ellátást és a költségek optimalizálását.

A CATL és partnerei nem a magyar vállalatok vonzereje miatt érkeztek ide,

"hanem hogy a Magyarországon működő német autógyárakat megfelelő akkumulátorellátással biztosítsák."

- Magyarázta a sinológus, miközben a teázás rituáléját részletezte, és a kínai kultúra mélységeit tárta fel.

Ezekben a gyárakban valóban lehetőség nyílik arra, hogy értékes tapasztalatokat szerezzünk. Magyarországon az utóbbi évekig szinte teljesen hiányzott az akkumulátorgyártás terén szerzett tudás, de ha sikerül itthon egy ilyen ipari klasztert kialakítani, akkor a megszerzett ismeretek itt maradnak. Ez a tudás nem csupán a kutatás-fejlesztés eredménye, hanem a gyárak működésének mélyebb megértéséből fakad, amely rendkívül fontos a fenntartható fejlődés szempontjából.

Az innováció nem egy üres lapra íródik, hanem mindig egy meglévő ipari alapra épül – hívta fel a figyelmet a szakértő. Amennyiben már ezrek, százezrek, sőt, milliók számban szerelik össze az akkumulátorokat, érdemes lenne a folyamatba olyan tevékenységeket integrálni, amelyek magasabb hozzáadott értéket képviselnek.

Jelenleg hazánk akkumulátortermelésének jelentős része két dél-koreai óriás, a Samsung SDI és az SK keze alatt zajlik. Az utóbbi évek során azonban több új gyár megnyitását is bejelentették, köztük a CATL, az Eve Power és a Sunwoda üzemét, ahogy azt a Telex elemzése is kiemeli.

Az utolsó három gyár kínai származású. A CATL debreceni projektje várhatóan 2026 elején indítja el a teljes körű gyártást, olyan autóipari óriások számára, mint a BMW, a Stellantis és a Volkswagen. Jelenleg már zajlik egy bizonyos fokú összeszerelési munka egy bérelt csarnokban.

Az Eve Power szintén Debrecenben létesít gyárat, nagyrészt a BMW debreceni termelését kiszolgálandó. A terv szerint 2026-ra elkészül a beruházás, és meg tud indulni az akkumulátorok termelése.

A Sunwoda nyíregyházi gyára jelenleg építés alatt áll, és a tervek szerint a termelés 2026 második félévében kezdődhet meg. A projekt megvalósítását a magyar állam jelentős, 264 millió eurós (kb. 103 milliárd forintos) támogatással segíti, amelyről augusztus közepén született döntés.

A három kínai gyár összesen legalább 12 500 új munkahelyet fog létrehozni a tervek szerint. A CATL 9000 új állást kínál, az Eve Power pedig több mint 1000 munkahelyet teremt. Ezen kívül a Sunwoda beruházásának eredményeként közvetlenül 2500 új munkahely fog nyílni.

A kutatás-fejlesztés tekintetében látható, hogy az újonnan hazánkba települő kínai akkumulátorgyárak mindegyike kötött együttműködési megállapodást a helyi egyetemekkel. A CATL és a Debreceni Egyetem stratégiai együttműködési megállapodása keretében a szakértők gyakorlatorientált képzése, tananyagfejlesztés, illetve közös kutatási projektek fognak megvalósulni. Az Eve Power szintén a Debreceni Egyetemmel kötött megállapodást humánerőforrás-képzésről, közös K+F tevékenységről, és egy akkumulátorkutató intézet létrehozásáról. A Sunwoda pedig a Nyíregyházi Egyetemmel írt alá stratégiai keretmegállapodást, amely megalapozza a későbbi képzésfejlesztést, közös K+F programok létrehozását.

Related posts