Idén igencsak spórolós karácsonyra számíthatunk, ezért minden akciót alaposan szemmel tartunk!


A karácsonyi időszak kezdete évről évre korábban érkezik: idén a magyar vásárlók 40%-a már jóval előbb nekilátott az ünnepi beszerzéseknek. Az ajándékok kiválasztásánál a legfontosabb tényező a kedvező ár-érték arány és az akciós lehetőségek.

Az infláció miatti aggodalom továbbra is súlyos kihívások elé állítja az európai kiskereskedelmi szektort. A ShopFully és az Offerista Group legfrissebb felmérése, amely nyolc országra (Ausztria, Bulgária, Németország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Románia és Magyarország) terjed ki, azt mutatja, hogy a fogyasztók körülbelül fele mérsékli kiadásait. Az utazás, ruházkodás és étkezés terén minden második válaszadó csökkentette költéseit az elmúlt év során. Az emelkedő árak miatt a vásárlók sokkal tudatosabban keresik a legjobban megérő ajánlatokat és kedvezményeket. Ennek következményeként már novemberben megkezdődött a karácsonyi ajándékok beszerzése, ami egy új trendet jelez a vásárlási szokásokban.

Egész Európában jellemző az ünnepi bevásárlás egyre korábbra kerül: 11 százalék már a black friday, azaz november utolsó péntekje előtt megkezdte a vásárlást. Idén 12 százalék mondta azt, hogy black friday napján kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékponttal magasabb a tavalyi értéknél.

A legfrissebb kutatások szerint az európai vásárlók körülbelül 25%-a már december előtt nekilátott a karácsonyi ajándékok beszerzésének. A vásárlások előrehozásának fő oka a költségek csökkentése: a fogyasztók igyekeznek a legjobb árakat elcsípni. Ezt a trendet tovább erősíti, hogy a korábbi néhány napos Black Friday akciók mostanra akár több héten át tartó kedvezményeket kínálnak, lehetőséget adva a vásárlóknak a tudatosabb és pénztárcabarát döntések meghozatalára.

Az impulzusvásárlás egyre inkább háttérbe szorul az ünnepi időszakban, hiszen a vásárlók csupán hat százaléka hagyja az ajándékok beszerzését az utolsó hétre a karácsony előtt. Ez arra utal, hogy a meglepetések kiválasztása tudatosabbá vált; mindössze a vásárlók hét százaléka várja a karácsonyi készletek megérkezését. Ezen kívül az akciók megjelenése az egyik legfontosabb tényező a vásárlás ösztönzésében, hiszen a megkérdezettek közel ötöde (19 százalék) kifejezetten erre számít.

A karácsonyi vásárlások korai megkezdése mögött főként a spórolás szándéka áll: a válaszadók 56 százaléka erre hivatkozott a korábbi ünnepi készülődés okaként. Ezen kívül 41 százalék azzal indokolta döntését, hogy szeretné több időt szánni a legjobb kedvezmények felkutatására, míg 37 százalék a vásárlási döntések és a tervezés alaposabb megfontolására vágyik.

Sokkal megfontoltabbak a fogyasztók vásárlási döntéseikben, nem impulzusok alapján, hanem racionálisan átgondolt érvek alapján igyekeznek dönteni. Ez fontos információ a hirdetőknek, a márkáknak: ajánlataikban az ár-érték aránynak és ésszerű érveknek érdemesebb hangsúlyosabban megjelenni.

Az árképzés kulcsszerepet játszik a vásárlási döntésekben: a legfrissebb kutatások szerint a vásárlók több mint fele, pontosan 51 százalék, az ár-érték arányt tartja a legfontosabb tényezőnek ajándékok kiválasztásakor. Ezt követi a kedvezmények megléte, amely 23 százalék számára bír jelentőséggel. A termékválaszték és a vásárlási helyszín már csupán nyolc-nyolc százalékot vonz, míg a minőség csupán hét százalékot képvisel a preferenciák között. Meglepő módon a fenntarthatóság kérdése továbbra is háttérbe szorul az európai vásárlók körében a karácsonyi időszakban; a megkérdezettek mindössze egy százaléka emelte ki ezt mint elsődleges szempontot az ajándékok kiválasztásakor.

A legjobb ajánlatokat az európai vásárlók egyre inkább az online térben kutatják, és ez a trend rendkívüli mértékben felerősödött: mindössze egy év alatt a digitális média népszerűsége majdnem kétszeresére nőtt a hagyományos médiához viszonyítva. Az idei évben már a vásárlók 65%-a prioritást ad a közösségi médiának és más digitális platformoknak, amikor ajándéktippeket keres.

A hagyományos boltok népszerűsége országonként eltérően alakul. Romániában a vásárlók 59 százaléka, míg Magyarországon 48 százaléka preferálja a fizikai üzleteket karácsonyi ajándékvásárlás során. Érdekes, hogy Németországban a legmagasabb az online vásárlók aránya, itt 14 százalékra rúg ez az érték, míg Magyarországon ez csupán 8 százalék, ami egy ponttal megelőzi Románia legkisebb arányát. Az európai vásárlók többsége azonban a bolti és online vásárlás kombinációját választja, és sok országban már 50 százalék felett van azon vásárlók aránya, akik mindkét lehetőséget kihasználják.

Related posts