A bankok nem megfelelő innovációs lépései torz döntéshozatalt és tömeges leépítéseket eredményezhetnek. Ha a pénzintézetek nem alkalmazkodnak a változó piaci környezethez, az komoly következményekkel járhat.


Dollármilliárdokban mérhető hasznot hajthat a bankoknak a mesterséges intelligencia használata, a forradalmi hangulatban azonban több százezer munkahely válhat feleslegessé. Az automata döntéshozatal pedig komoly veszélyeket hordoz, ha senki nem ellenőrzi.

A szingapúri székhelyű DBS bank vezérigazgatója február végén bejelentette, hogy a következő három évben várhatóan négyezer, főként szerződésesként dolgozó alkalmazottat, a dolgozók tizedét elbocsátják, mert feladatukat átveszi a mesterséges intelligencia (MI). Bár a főállásban foglalkoztatottakat az ígéretek szerint nem érinti a lépés, sokatmondó Piyush Gupta megfogalmazása: az állomány csökkenése részben "természetes lemorzsolódás" következménye lesz, ahogy a jelenleg futó, az MI alkalmazását is magában foglaló, 19 országra kiterjedő projektek befejeződnek. "15 éve vagyok vezérigazgató, és most először küzdök azzal, hogy új munkahelyeket teremtsek. Korábban mindig tudtam, milyen területeken tudok munkát adni, most viszont fogalmam sincs, hogyan kellene átképezni az embereket, hogy tovább tudjam őket foglalkoztatni" - vallotta be Gupta.

A DBS nem az egyedüli pénzintézet, amely a automatizálás következtében munkavállalókat fog elbocsátani, de ők az elsők között vannak, akiknek a vezetője nyíltan nyilatkozott erről a stratégiáról. Gupta rámutatott, hogy jelenleg 800 mesterséges intelligencia modellt alkalmaznak 350 különböző területen, és a várakozások szerint ezek "gazdasági hatása" 2025-re meghaladja az egymilliárd dollárt.

A Bloomberg Intelligence legújabb kutatása során 93 jelentős bank, köztük olyan óriások, mint a Citigroup, a JPMorgan és a Goldman Sachs technológiai vezetőit kérdezték meg az MI jövőbeli hatásairól. Az eredmények szerint a válaszadók átlagosan 3%-os létszámcsökkentéssel számolnak a következő 3-5 évben, ami körülbelül 200 ezer munkahely eltűnését jelenti. Az ok: sok munkafolyamatot a mesterséges intelligencia már most is hatékonyabban és pontosabban képes elvégezni, mint az emberi munkaerő. Például a Morgan Stanley 2023 szeptemberében bevezetett egy MI-alapú asszisztenst, amely megkönnyíti a dolgozók számára a belső adatokhoz való hozzáférést. Ráadásul tavaly június óta az ügyfelekkel folytatott videómegbeszéléseken egy MI-eszköz tölti be a titkári szerepet. Ted Pick vezérigazgató a bank befektetőinek elmondta, hogy ezek az MI-megoldások heti 10-15 munkaórát takarítanak meg minden alkalmazott számára, és hozzátette, hogy "a helyzet alapjaiban változhat meg" a technológia elterjedésével.

Related posts