Csányi Sándor üzenetet kapott, amelyben hangsúlyozták, hogy nem érdemes az ügyfelet minden helyzetért felelőssé tenni.


A nemzetközi példák is cáfolják, hogy a bankok felelősségének kiterjesztése növelné az ügyfelek pénzügyi csalásokkal szembeni óvatlanságát - reagálta a Magyar Nemzeti Bank az Indexnek, miután az OTP közleményében kommentálta a jegybank pénzügyi csalások elleni intézkedéssorozatát. Tavaly az összes ehhez hasonló kár 92 százalékát az ügyfelek viselték, a jegybank szerint ez elfogadhatatlan, a bankoknak nagyobb szerepet kell vállalniuk a csalások visszaszorításában.

Varga Mihály hétfőn bejelentette egy új, öt pontból álló intézkedéssorozatot, amely a pénzügyi kibercsalások visszaszorítására irányul. Ezt követően az Indexnek részletesen kifejtették az intézkedések kulcsfontosságú elemeit. Az intézkedés negyedik pontja egy törvénymódosítást javasol, amely értelmében a bankok felelősséget vállalnának azokban az esetekben, amikor nem alkalmaztak megfelelő erős ügyfélhitelesítést, illetve ha a csalók a bank nevében csalták ki az ügyfelek pénzét.

Később az OTP közleményben reagált a jegybank bejelentésére: úgy vélik, "minél nagyobb felelősséget terhel a bankokra a szabályozó, annál nagyobb mértékben kockáztatja a további morális eróziót, azaz a felelőtlen ügyfélmagatartást és a bűnözői oldalon megjelenő, jóhiszeműnek álcázott csalások volumenének növekedését."

Válaszunkban hangsúlyoztuk, hogy "a jegybank alapvető feladata a pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartása, amelyhez elengedhetetlen a lakossági ügyfelek védelme is. A banki csalások jelentős hányada az ügyfelek megtévesztésére épít, azonban ez nem mentesíti a pénzintézeteket a felelősség alól."

Mint írták: "ha az ügyfelet meg is tévesztették, a bank felelőssége, hogy felismerje, az ügyfele számláján szokatlan pénzmozgások történnek. A jegybank által bejelentett öt csapás olyan határozott választ ad a csalások visszaszorítására, amely nem csak az ügyfelek, de a bankok szempontjából is előnyös, hiszen jelentősen csökkenti a reputációs kockázatokat." Majd a jegybank hozzátette:

a nemzetközi példákat megvizsgálva azt láthatjuk, hogy a bankok nagyobb felelőssége nem növeli az ügyfelek óvatlanságát, épp ellenkezőleg, csökkenti a visszaélések okozta károkat. A Hollandiában is alkalmazott módszer megmutatta, hogy pusztán egyetlen év alatt az ügyfelekre terhelt kár 69 százalékkal csökkent és a visszaélések száma is jelentősen alacsonyabb lett az intézkedés bevezetését követően.

A felelőtlen ügyfélmagatartás kockázatát mérsékelheti, hogy a bankok felelőssége csupán egyetlen csalásra terjed ki. Ez azt jelenti, hogy ha az ügyfél többször is ugyanazzal a csalási módszerrel esik áldozatul, a későbbiekben bekövetkező károkért már egyedül ő felel.

Related posts